Online Fraude

De bijeenkomst online fraude op 10 november jl., georganiseerd door Vrouwen van Nu en KBO Lierop was een zeer geslaagde bijeenkomst. De ruim 50 aanwezigen kregen een duidelijk verhaal te horen, aangevuld met een aantal filmpjes met in de hoofdrol Kees Verhulst, die we allemaal nog kennen van zijn rol als Hendrik Groen.

Door Edith Mosterd (beleidsmedewerkster van KBO Brabant) en Suz Versleijen (wijkagente) werden de vele vragen en persoonlijke ervaringen van de aanwezigen besproken, duidelijk toegelicht en voorzien van  ‘tips and trics’ om de kans hierop in de toekomst te verkleinen.

De belangrijkste tips:

• Als je het niet vertrouwd, ga niet verder !!
  • Zorg dat je de virusscanners up to date houdt.

Na de pauze met koffie/thee werd verder ingegaan op inbraakbeveiliging in en om het huis.  Goed hang- en sluitwerk en verlichting zijn hierin de meest belangrijke instrumenten.

Edith en Suz zullen ons  nog informatie toesturen over enkele onderwerpen zodat we het allemaal nog eens rustig kunnen nalezen.

Rond half 10 werd de avond afgesloten.

Nagekomen bericht  ‘online fraude’.

Naar aanleiding van de bijeenkomst over  online fraude op 19 november jl. is door onze wijkagente (Suz Versleijen) een instructie opgesteld over hoe je jouw informatie op Facebook kunt beheren/afschermen.

Zie de instructie hieronder:

1: Log in op een computer en log dan in op Facebook

2: Ga naar je privacy instellingen, rechtsboven in je profiel, dan krijg je een standaard keuze uit 3 groepen met wie je je gegevens wilt delen: openbaar, vrienden en aangepast.

Veel gebruikers denken dat ze er zijn door hier op “vrienden” te klikken”. Dit geldt echter pas vanaf het moment dat je dit instelt en niet voor alles wat er daarvoor op je profiel geplaatst is. Let op, bij het opstellen van een Facebook profiel staat hij niet standaard op “vrienden” ingesteld dus je moet het sowieso zelf aanpassen.

Oude berichten en foto’s verbergen:

Je wilt je oude berichten en foto’s ook onzichtbaar maken voor buitenstaanders, hoe doe je dat?

Onder de standaardgroepen waar je op “vrienden” hebt geklikt, staat een lijst met een aantal keuzes. Klik hier op “zichtbaarheid van oudere berichten beheren”.

hoe stel ik privacy facebook in

Dan krijg je deze waarschuwing te zien: hoe stel ik privacy facebook in

Let op: heb je in het verleden mensen getagt in foto’s of berichten die niet in je vriendenkring zitten dan kunnen die dat wél blijven zien!

Weet je zeker dat je alles uit het verleden verbergen wilt voor niet-bevoegden, klik dan op “oude berichten beperken” en je krijgt de volgende melding. Je kan niet terug, als je deze stap uitvoert is hij definitief.

Facebook profiel afsluiten

Privacy wordt steeds belangrijker. Zorg dat je weet hoe jouw profiel er voor anderen uit ziet en wat je wel of niet wilt delen met de buitenwereld!

Succes !!